mandag 24. mai 2010

Dejlige dage i Danmark

Mens Color Line sakte glir ifra havn i Hirtshals, lar jeg fingrene gli over tastaturet og mimrer fra langhelga vår i Danmark. Sa noen at Danmark er flatt? Den idylliske landsbyen Rebild Bakker, hvor vi bodde på et firestjerners hotell med Coop-rabatt, viste en annen side av landet. Her var landskapet kupert, med små søte fjell og vakre daler. Her ligger Rebild National Park, og vi var så heldige å få se denne perla i solskinn og 22 grader. Vi besteg et fjell på 108 meter! Som tok ca ti minutt… :-)

Været er fint i Danmark.

Været var vakkert, helt ifra vi stod opp på Karmøy torsdags morgen, til vi var tilbake igjen søndag kveld. Uvant å gå uten ullsokker og skjerf. Herlig å gå barbent i sandaler, med buksa bretta opp og med singlett på overkroppen.


Løvetann er ikke ugress!

Denne våren har jeg oppdaga løvetannens skjønnhet på nytt. Ikke kom her og si at løvetann er ugress og noe vi må få bort! Einar og jeg ble helt overvelda av alle de knallgule jordene med løvetann (de var det flest av langs veien på kjøreturen til Kristiansand), og like mye ble vi imponert over de gule jordene med en blomst jeg ikke husker navnet på i Danmark. Gult er kult!


Aalborg er en fin by.

Aalborg var en koselig opplevelse, og hos ”Nadias sandwich” hadde de en fantastisk salatbar som fikk oss til å føle oss sunne i noen få timer av ferien vår. Resten av langhelga var det verre med. Godteri og kalori, fett og fanteri! Åå…hvor godt det skal bli å knaske gulrøtter og drikke vann, sykle og gå, jogge og være sunn igjen!! (Igjen? Tja, litt sunn var jeg jo den siste tida før vi reiste…)



Det ble også shopping. Her lusker jeg rundt og ser på ting og tang, mens mannen har satt seg ned på en benk for å betrakte livet rundt.





De har lange strender i Danmark

Skagen var bra.

Her går det an å gå barbent...

...og hånd i hånd...


...og ta bilde av de vakre føttene sine...

...og mannen sin!



De har søte hus og hager i Danmark.

Når jeg blir stor, skal jeg bo i et lite koselig hus med en trivelig liten hage med bord og stoler i romantisk stil, pent tildekket av et hvitt stakittgjerde. Slik de bodde i Skagen. Men kjære isbar, du som sikkert ellers er en kvalitets-isbar, iskaffe er ikke varm kaffe med karamellsirup og iskrem oppi, iskaffe er kald kaffe latte med en bitteliten søtsmak!!


De er kreative i Danmark.

Kreativiteten når det gjelder stedsnavn og butikknavn i Danmark er verdt å nevne. Den nærmeste lille byen til Rebild Bakker het Skøvring, og en annen i nærheten het Støvring. Jeg blanda hele tida, og ikke skjønner jeg hvorfor de ikke kunne ha funnet på noen litt lettere navn på landsbyene sine. Den lokale butikken i Skøvring bar forresten det flotte navnet ”Super Best.” Den var bra altså, men super-best? Ikke helt overbevist.


De har en snill minibank i Danmark.

Ja, faktisk bare én, og den ligger i Skrøpling (nei, Skøvring var det, ja….) Da min lønn var forsinket for anledningen og Einar ikke hadde med kortet med tilgang til en annen konto, måtte vi ta i bruk vårt nød-kort, et gebyrfri kredittkort. Men det var visst bare en minibank i Skøvring som godtok dette kortet. Rare greier. Men takk til deg, kjære snille minibank i Skøvring! (Eller for å være litt seriøs: Takk til Gud for at det ordna seg! Vi bad om det, og hver gang vi bad, gikk det greit etterpå.)



Bonus

Som en bonus fikk en tur innom Kristiansand, der vi ble invitert på grillmiddag hos IA, ei god venninne, og hennes flotte mann og to herlige barn. Det var virkelig koselig!


Takk til...

Og alle var enige om at det hadde vært en fin tur.
Takk til Gud!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar